Maltti on valttia paljasjalkakenkien käytön aloituksessa!

 

Paljasjalkakenkien käyttö tuo ihanaa keveyttä askellukseen, vahvistaa jalan lihaksia ja korjaa jopa jalan virheasentoja. Paljasjalkakengät sopivat suurimmalle osalle ihmisistä, mutta niiden käytön aloituksessa yksi tärkeä seikka korostuu ylitse muiden. Paljasjalkajalkineiden käyttö on syytä aloittaa pikkuhiljaa, jotta jalat ehtivät tottua uudenlaiseen kuormitukseen ja erilaiseen askellukseen.

Ensimmäisillä käyttökerroilla käveltävät matkat on hyvä rajata muutamaan sataan metriin. Jalkojen tuntemuksien kanssa kannattaa olla tarkkana ja kuulostella niitä herkällä korvalla. Mikäli jalat väsyvät ja kipeytyvät, kannattaa pitää muutaman päivän tauko. Tauon jälkeen käveltäviä matkoja voi lisätä pikkuhiljaa.

Kun kävely alkaa sujua ja jalat eivät enää kipeydy, niillä voi alkaa tehdä pidempiä kävelylenkkejä. Varsinkin paljasjalkakenkien käytön alkutaipaleella kannattaa suosia pehmeää alustaa, sillä kova asfaltti rasittaa jalkoja enemmän. Esimerkiksi pururadat ja metsäpolut ovat ihanteellisia alustoja pehmeytensä ansiosta.  

Paljasjalkakenkien käyttöä kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan, mikäli omaa terveet jalat. Jos jaloissasi on virheasentoja tai olet kärsinyt lähiaikoina esimerkiksi urheiluvammoista, kannattaa paljasjalkajalkineiden käytön aloituksesta keskustella asiantuntijan kanssa.

Tutustu Saksassa liikunta-alan ammattilaisten kehittämiin Leguano paljasjalkajalkineisiin täällä.