Plantaarifaskiitti on tavallinen vaiva, joka kannattaa hoitaa ajoissa

Plantaarifaskiitti eli jalkapohjan jännekalvon tulehdus on tavallisin kantapääkipua aiheuttava tekijä. Kipu tuntuu yleensä kantapään etupuolella, jalkaterän keskilinjassa tai sisäsivulla. Kipu on usein pahimmillaan aamuisin ylösnousun jälkeen ja erityisesti kävely paljain jaloin kovalla alustalla voi olla vaikeaa.

Plantaarifaskiitin syntyyn voivat vaikuttaa monet tekijät, mutta tavallisimpia ovat voimakas, yhtäkkinen tai pitkäkestoinen rasitus, nopeasti lisätyt harjoitusmäärät, ylipaino, jalan asentovirheet sekä huonot jalkineet.

Plantaarifaskiitti voi olla ohimenevä vaiva, joka parhaimassa tapauksessa paranee lyhyellä levolla. Vaiva on siitä ikävä, että siitä saa helposti pitkäksi aikaa toivomattoman seuralaisen, sillä hoitamattomana plantaarifaskiitti pitkittyy helposti.  Vaivasta kärsii arviolta jopa 10% väestöstä jossain elämänsä vaiheessa.

Plantaarifaskiitin hoidossa tärkeintä on sitä aiheuttavan kuormituksen vähentäminen tai poistaminen. Hyviä itsehoitomenetelmiä ovat jalkaterän säännöllinen venyttely, käsittely esimerkiksi hieromalla tai piikkipallon/rullan avulla, lepo sekä kylmähoito. Tarvittaessa voidaan käyttää lyhytaikaisesti tulehduskipulääkkeitä. Venyttely tapahtuu kääntämällä vapaita ojennettuna ylöspäin ääriasentoon käden avulla tai esimerkiksi seinää vasten 5–6 sekunniksi noin 20 kertaa aamuin ja illoin.

Jalkaterän tehokkaaseen venyttämiseen on kehitetty myös erilaisia yölastoja, kuten tehokas Strech Up -sukka. Sukan avulla jännekalvoa saadaan venytettyä pitkäkestoisesti yön aikana, mikä helpottaa usein kipua ja edesauttaa vaivan paranemista. Jalkaterän kuormitusta voidaan vähentää kantapään alla käytettävillä pehmusteilla sekä tukevilla jalkineilla, joissa on riittävästi iskunvaimennusta.

Juoksemista sekä pitkäkestoista kävelyä ja seisomista kovalla alustalla kannattaa välttää vaivan akuuttivaiheessa. Plantaarifaskiitin hoito kannattaa aloittaa heti, jottei vaiva pääse kroonistumaan. Hyvällä hoidolla ja nopealla reagoinnilla vaiva parantuu usein muutamassa viikossa.

Hanki Strech up -sukka täältä. Aloita plantaarifaskiitin hoito jo tänään, jotta vaiva ei pitkity!