Unen laatua voi parantaa monin keinoin

 

 

Unen laatuun voi vaikuttaa monin kotikonstein. Monella pienellä asialla on merkittävä vaikutus unen laatuun.  

 

Lue alta vinkkimme parempaan uneen!

 

 

 

 

 

Jos vain mahdollista iltaisin kannattaisi mennä nukkumaan ja aamuisin herätä joka päivä samaan aikaan. Säännöllinen rytmi auttaa kehoa ymmärtämään mikä aika vuorokaudesta on tarkoitettu unelle. Makuuhuone kannattaa rauhoittaa vain nukkumista varten. Tuulettaminen ennen nukkumaanmenoa raikastaa huoneen. Makuuhuone kannattaa pitää sopivan viileänä, koska liian lämpöisessä nukkuminen johtaa usein unen laadun heikkenemiseen.

Illalla voi tehdä monta hyvää valintaa tulevaa yötä ajatellen. Monille raskas urheilu myöhään illalla vaikeuttaa unen saantia ja aiheuttaa levottoman yön. Sen sijaan ulkoilu tai lempeä liikunta, kuten kävely tai jooga helpottaa unen saantia ja usein myös parantaa unen laatua. Ruudun äärellä vietetyn ajan tilalle kannattaa valita vaikkapa kirja. Myöhään illalla ei kannata syödä kovin raskasta ruokaa, jotta uni ei häiriintyisi.

Hyvillä vuodetekstiileillä, patjalla, peitolla ja tyynyllä on myös oma tärkeä tehtävänsä. Hyvä patja ja tyyny muotoutuvat nukkujan mukaan, eikä toisinpäin. Kehon lämmön ja painon mukaan muovautuva patja tukee niskaa ja selkää ja auttaa kehoa pysymään hyvässä asennossa. Muotoutuva patja myös vähentää kääntymisen tarvetta ja puutumisen tunnetta yön aikana. Näin uni ei häiriinny ja syvän unen vaihe ei keskeydy kääntymiseen.

Tyynyn hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota nukkuma-asentoon. Selällään nukkuvan kannattaa valita keskikorkea tyyny, kyljellään nukkuvan puolestaan korkea. Nukkuma-asennon lisäksi sopivaan tyynyn valintaan vaikuttavat omat nukkumistottumukset ja yksilölliset ominaisuudet. Monet niskan kivuista ja jäykkyyksistä kärsivät ovat saaneet apua muotoutuvasta tyynystä. Kehon lämmön ja painon mukaan muotoutuva tyyny tukee optimaalisesti niskaa. Osa pitää parhaana tyynyä, jonka sivussa on vetoketju täytteen yksilöllistä sääntelyä varten.

Hyvä peitto puolestaan pitää sopivan lämpöisenä läpi yön, olematta liian kuuma. Mikäli nukkuu viileässä, tulisi peiton olla riittävän lämmin, jotta uni ei katkea kylmyyden tunteeseen. Lämmin ja muhkea peitto tuntuu myös miellyttävän pehmeältä ja siihen on ihana kääriytyä nukkumaan.

Täällä voit tutustua laadukkaisiin peittoihin, tyynyihin ja patjoihimme. Unen laatuun kannattaa panostaa! Keho ja mieli tarvitsevat optimaalisesti toimiakseen riittävästi riittävän laadukasta unta. Parantunut unen laatu näkyy nopeasti virkeämpänä olotilana ja vaikuttaa positiivisesti kaikilla elämän osa-alueilla. Hyvin nukkuminen kannattaa aina!