Uni auttaa palautumaan ja tuo energiaa arkeen!

 

 

Me kaikki tiedämme, että uni on merkittävä osa hyvinvointiamme. Jokainen meistä tarvitsee unta jaksaakseen.

 

Silti, jos arki tuntuu arki tuntuu takkuavan, olo vetämättömältä tai mieli on maassa, emme tule miettineeksi kuinka viime aikoina on tullut nukuttua.

 

 

 

 

Sekä unen määrällä että laadulla on merkitystä. Aikuinen tarvitsee keskimäärin 7-9 tuntia unta yössä. Unentarve on yksilöllinen. Joku voi pärjätä kuuden tunnin yöunilla, joku toinen tarvitsee unta täydet yhdeksän tuntia yössä. Unentarve vaihtelee myös elämäntilanteen ja elämän kuormittavuuden mukaan. Mikäli herääminen on aamulla vaikeaa ja olo tuntuu väsyneeltä päivän mittaan, kannattaa mennä esimerkiksi tuntia aiemmin nukkumaan ja havainnoida miten se vaikuttaa vireystilaan.

Unen määrän lisäksi laadulla on merkittävä vaikutus. On parempi nukkua hieman vähemmän laadukasta unta, kuin paljon kevyttä unta. Kun uni on laadukasta, uni ei katkeile ja siinä on useampi syvän unen vaihe. Erityisesti aivot tarvitsevat syvää unta palautukseen ja ”latautuakseen” uudelleen. Syvä uni on tärkeintä unen elvyttävän vaikutuksen kannalta. Oman unen laatua voi mitata ja tarkkailla erilaisilla markkinoilla olevilla mittareilla, kelloilla sekä kännykkäsovelluksilla.

Unen laatuun vaikuttavat esimerkiksi stressi, päivän aktiviteetit ja kuormittavuus sekä nukkumisympäristö. Unen laatuun voi onneksi vaikuttaa monin keinoin. Täältä voit lukea vinkkejä nukkumiseen ja unen laadun parantamiseen.

Unta ei turhaan sanota hyvinvointimme kulmakiveksi. Unesta voi tinkiä, mutta ennen pitkään keho tai mieli alkavat oireilla. Sairastelu, muistamattomuus ja erilaiset kivut voivat olla merkki liian vähäisestä unesta. Unta ei kannata loputtomiin laiminlyödä, vaan huonon unen kierre kannattaa katkaista mahdollisimman pian. Huonosti nukkuessa jää paljon potentiaalia käyttämättä. Mikäli uniongelmat eivät poistu kotikonstein, kannattaa kääntyä ammattilaisten puoleen.

Kun ihminen nukkuu riittävästi, hänellä on myös enemmän energiaa panostaa muuhun hyvinvointiin. Työ ja kotiaskareetkin hoituvat helpommin. Mieli tuntuu virkeämmältä ja valoisammalta. Ehkä on myös energiaa lähteä liikkumaan ja ulkoilemaan. Ja kaikki nämä ruokkivat toinen toistaan, jolloin kokonaisvaltainen hyvinvointi paranee. Kun nukut hyvin, voit paremmin!

Tutustu täällä hyvän unen tuotteisiimme!